home back home front

Marita




Wie ben ik?


Marita van den Hout, geboren in Tilburg. Getrouwd en 2 kinderen.



  • ECHA Specialist in gifted education.
  • Gecertificeerd SENG Model Parent Group facilitator.
  • Master SEN (Specialist in Educational Needs); Remediaal Specialist.
  • Gecertificeerd expert wereldspel.
  • SKJ jeugd- en gezinsprofessional (registratienummer: 140001821)
  • Gecertificeerd Talent-Vaardig begeleider.
  • Gecertificeerd Trainer Belbin Team Toppers.
  • Gecertificeerd Buts en Bofn
  • Gecertificeerd voor Gifted Institute's Therapeutic Method (Denmark).
  • Microbioloog.
  • Docent.
  • ICT-er.


  • In 2004 kwam ik in aanraking met hoogbegaafdheid, door een voorlichting bij te wonen van Wendy Lammers. Sinsdien heeft het me nooit meer losgelaten. In 2007 ben ik een eigen praktijk gestart en begeleid ik dagelijks (hoog)begaafde, getalenteerde, creatieve kinderen en hun ouders. De kinderen zijn op de een of andere manier 'vastgelopen' (cognitief en/of sociaal en/of emotioneel).
    Bij Beren van jouw weg worden de kinderen individueel begeleid of ze draaien mee in een klein groepje.

    Elke woensdag-avond hebben we FLOW-jongeren. In deze groep ont-moeten we elkaar en doen we allerlei spellen en discussieren we over allerlei onderwerpen, gericht op de ontplooiing tot een gezond en evenwichtige volwassene in een veilige omgeving waarin je begrepen wordt.


    Mijn achtergrond; Als kind vloog ik door de basisschool als een snelle, hoogpresterende leerling. Maar eenmaal op de middelbare school ging het ineens niet meer vanzelf en belandde ik aan de andere kant van het spectrum: onderpresteren. Uiteindelijk wist ik mezelf weer op te rapen en begon ik aan een studie medische microbiologie en microbiële ecologie aan de Universiteit Utrecht. Daarna heb ik een tijdje als wetenschappelijk onderzoeker en microbioloog gewerkt, maar na een paar jaar besloot ik het roer om te gooien en de ICT in te duiken. Dat hield me acht jaar bezig, tot het tijd werd voor de volgende grote switch: werken met kinderen die net als ik vroeger vastlopen in het schoolsysteem, vaak omdat ze (visueel-)ruimtelijk denken en daarbinnen niet de ruimte krijgen die ze nodig hebben. Om dit goed te kunnen doen, volgde ik de verkorte PABO en specialiseerde ik me meteen verder. Ik rondde de master Specialist in Educational Needs af en haalde mijn ECHA-diploma Specialist in Gifted Education aan de Universiteit van Nijmegen. Omdat ik zag dat veel onderpresterende hoogbegaafde kinderen een sterke visueel-ruimtelijke voorkeur hebben, ben ik me ook in beelddenken gaan verdiepen. In het begin kreeg ik weleens te horen: "Een remedial teacher voor hoogbegaafden? Waarom zou dat nodig zijn?" Maar ik wist uit eigen ervaring hoe fijn het zou zijn geweest als iemand mij vroeger had geholpen bij mijn zoektocht. Dus ging ik verder met leren (want stoppen met studeren? Dat zit niet in mijn systeem). Ik volgde opleidingen als Expert Wereldspel, TalentVaardigbegeleider, Trainer Belbin Team Toppers, Peers4Parents facilitator, HB in Ontwikkeling en The Therapeutic Method Course van het Gifted Institute Denmark. Daarnaast blijf ik me bezighouden met de nieuwste technologieën, gewoon omdat ik dat leuk vind. Van programmeertools en 3D-ontwerpen in virtuele werelden tot 3D-printen en lasersnijden. Virtual reality is ook een favoriet, niet alleen om te spelen, maar ook om spinnen-, bijen- of kakkerlakkenfobieën te lijf te gaan. Kort gezegd: ik heb een nogal kronkelig pad bewandeld, maar precies dat maakt dat ik nu doe waar mijn hart ligt : kinderen begeleiden die een andere manier van denken en leren hebben, zodat ze niet dezelfde obstakels hoeven tegen te komen als ik destijds.

    Aangesloten bij;

    ECHA netwerk; ECHA
    ECHA specialist

    ECHA Europe; ECHA
    ECHA specialist

    Beelddenken in de praktijk; BEELDDENKEN
    Beelddenk expert

    Peers4Parents; Peers4Parents
    Peers4Parents