BEREN VAN JOUW WEG





Beren van jouw weg

Hoogbegaafd

5 levels of giftedness



Beelddenkonderzoek

Talent-Vaardig

opvoeding

PIT Peers In Tilburg

DiDo

FLOW-jongeren

Educatieve crisisopvang



Visual Spatial Learner

2E

Creativiteit

Emotionele intensiteit

HB <-vs-> ASS/ADHD

Onderpresteren

Tarieven



Downloads




Pioneer in 3D



Verrijkingswerk voor BEELDdenkers bij
P!T pioneer in 3-D :

OPEN SIM beren van jouw weg

SIFTEO CUBES

MINECRAFT

PATTERNS

OSMO

KANO

PRIMO

OCULUS RIFT



Linda Kreger Silverman



Allerlei
Dyslexie

Zorgkaart 4 kids Zorgkaart
Creativiteit

Waar komt creativiteit vandaan?

Dr. Jane Piirto, Trustees' Distinguished Professor en Director of Talent Development Education heeft THE PIIRTO PYRAMID OF TALENT DEVELOPMENT: ontwikkeld.
Piirto piirtopyramid
  • 1. Het genetische aspect Iedereen begint met zijn genetische afkomst. Je krijgt 'dingen' mee van je (voor)ouders.
  • 2. Je persoonlijke attributen Succesvolle makers hebben allen persoonlijke attributen gemeen. Dit zijn de affectieve of emotionele aspecten die een persoon nodig heeft om succesvol te worden. Sommige daarvan zijn aangeboren, anderen zijn te ontwikkelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; androgynie, creativiteit, verbeelding, inzicht, intuitie, openheid, naiviteit, overexcitabilities, passie voor een bepaald domein, perceptie, perfectionisme, persistentie, risico durven nemen, zelfdiscipline.
  • 3. Het cognitieve aspect; intelligentie De Piirto Pyramide neemt het cognitieve als deel van een geheel. Intelligentie bepaald slechts een deel van iemands creativiteit, omdat het IQ slechts toepasbaar is op een deel van iemands potentieel. Vaak wordt uitgegaan van een IQ van minimaal 120.
  • 4. Het talent Talent is de top van de pyramide. Talent moet aanwezig zijn.
  • 5. Passie voor de doornen. Waarom kiest bijvoorbeeld een briljant student om zijn leven in te zetten voor dat ene talent. Meestal heeft zo'n student meerdere talenten, en toch ondanks alle tegenslagen volgt hij dat ene talent met passie en toewijding. Hoe weet een persoon of hij het goede talent tot bloei laat komen. Dit alles heeft te maken met de FLOW (Mihalyi Csikszentmihalyi, 1991). Diegene vergeet de tijd en voelt een positieve uitdaging die tegelijkertijd behoeftebevredigend werkt. Tijdens deze periode is de persoon in diepe concentratie, het gevoel weg te zijn uit de dagelijkse beslommeringen, totale controle over het werk waarmee hij bezig is, en een andere bewustwording van tijd (de tijd vliegt voorbij).
  • 6. De omgevingsfactoren De 5 zonnen van Piirto. De drie grootste zijn het gezin, cultuur en school. De twee kleinere zonnen staan voor geslacht en de kans krijgen.
Talent ontwikkeling. Let op wanneer De Generes aan het kind vraagt of ze later danseres wil zijn. Het meisje antwoord; "I am a dancer!"
Dit geeft duidelijk aan dat een kind gezien moet worden met zijn/haar talent. Wanneer je het kind identificeert met zijn/haar talent, dan zal het kind groeien.



Het creatieve proces, oftewel de functies van het nietsdoen
(uit; Mihaly Csikszentmihalyi, 2008. Creativiteit over flow, schepping en ontdekking. Boom Amsterdam)
Wanneer de onderdelen van een vraagstuk 'uitgebroed' worden, zou er iets kunnen plaatsvinden wat op [deze zogenaamde] parallelle verwerking (samengestelde stappen) lijkt. Als we bewust over iets nadenken, drijven onze eerdere ervaringen en de wil om tot een oplossing te komen onze ideeen in een lineaire richting, over paden die meestal voorspelbaar of vertrouwd zijn. Maar in het onderbewustzijn is geen ruimte voor doelgerichtheid. Ideeen kunnen elkaar vrijelijk, zonder inmenging van de rede, benaderen en volgen. Oorspronkelijke verbanden die door de rationele geest verworpen zouden worden, kunnen door deze vrijheid een vaste stek in de geest veroveren.


Verschil; Hoog presterende leerling, Begaafde Leerling, Creatieve Leerling:
(High Achiever, Gifted Learner, Creative Thinker; Bertie Kingore, Ph.D.)

Het identificeren van begaafde leerlingen wordt moeilijk als goed presteren verward wordt met begaafdheid. De hoog presterende leerlingen worden opgemerkt door hun goede werkhouding, op tijd klaar, goed verzorgd werk, goede cijfers. Volwassenen zien hun A scores, merken dat ze snel de schoolse procedures oppakken. Sommige denken dat dit de begaafde leerlingen zijn, omdat zij boven de groep uitsteken. Het blijft moeilijk om leerkrachten en ouders duidelijk te maken dat hoog presterende leerlingen toch op een geheel andere manier leren dan begaafde leerlingen. Begaafde leerlingen die gerespecteerd en aangemoedigd worden, denken op een complexere en abstractere manier vanuit meerdere invalshoeken dan de hoog presterende leerling.

Om wat meer duidelijk te geven is het drie-weg vergelijkingsmodel gemaakt (B. Kingore) van een hoog presterende, een begaafde en een creatieve leerling. Natuurlijk is het nooit zo zwart-wit. Een hoogpresterende kan ook begaafd zijn en een begaafde kan ook een creatieve denker zijn, maar op deze manier hoopt Kingore dat er beter wordt nagedacht over de verschillende manieren waarop kinderen leren en denken.

Een voorbeeld die het duidelijker maakt:

De leerkracht geeft een nieuwe taak.
De hoog presterende leerling vraagt zich meteen af wat de leerkracht verlangt, zodat hij precies kan doen wat de leerkracht zou willen dat hij zou doen. Wat wil je echt?
De begaafde leerling denkt na hoe hij de opdracht het liefst wil doen. Wat vind ik interessant om te leren? Wat ik zou willen doen...
In de creatieve geest, komen allerlei ideeen simultaan in hem op, wat kan er allemaal uitgezocht worden?

vraag
De leerkracht stelt een vraag aan de klas.
De hoog presterende leerling is blij, want deze weet het antwoord en voelt zich zeker: Ik weet het antwoord!
De begaafde leerling overweegt de verschillende mogelijkheden en alternatieve perspectieven: Misschien bedoelen ze..., of Het zou kunnen zijn dat.., of Een andere manier om dit te zeggen is..., of Ja, maar...
De creatieve denker is nog steeds volop bezig met zijn eindeloze mogelijkheden van de vorige opdracht, nog zo geconcentreerd met zijn eigen ideeen dat hij de vraag compleet gemist heeft.

antwoord

Het drie-weg model van B. Kingore:

HPA-a HPA-b

Producten van getalenteerde basisschool kinderen:
tekeningBvD tekeningBvD
Gedicht van Sandrine
tekeningBvD tekeningBvD tekeningBvD
tekeningBvD
tekening van Thijn



Meer gedichten van Sandrine Willems (9 jaar):

Vers bereid, dicht gelijk
Jou en mij
Ik kijk naar jou
Jij kijkt naar mij
Ik ben blij
Jij bent blij
Niemand komt tussen ons in
Jij een jongen
Ik een meisje
Ja, heeft iemand daar problemen mee?
Zo ja, kom naar voren
En laat je mening aan ons horen
Wij zijn zo blij als nooit tevoren
Jullie zijn niet om aan te horen
Altijd maar samen, hand in hand
Iedereen zegt, stelletje ga aan de kant
Wij verdedigen elkaar
Jij mij
Ik jou
Als beste vrienden
Zijn wij elkaar trouw
Is er iets mis mee, dat ik van hem hou?
Ophouden nou!!

Pesten om ons
Waarom pest je ons?
Wij zijn niks anders dan jij en hij
Ben je nu blij? Het is uit
Onze vriendschap, ja
Is dit wat je wil?
Je moet mensen gelukkig zien
En mensen moeten pret maken voor tien
Dat is goed om te zien
Nou doei
Met al je geloei


Kill in de pesterij
Ik zit kill in de pesterij
Van jou
Maar niet van mij
Moet het nu echt
Ik heb een vlecht
Jij hebt een staart in je haar
En nee, wij zijn geen paar
Geen paar zoals jij het kent
Hij is een leuke vent en een goede vriend
En zo'n goede vriend is iets wat jij niet verdient


Klingon TNG Font



MOTIVATIE


Creatief