Een visual spatial learner leert vooral beeldend (visueel) en niet sequentieel maar gefragmenteerd, associatief en top-down (spatieel). In mijn praktijk komen vaak kinderen waarvan iedereen ziet dat ze slim zijn en creatief, maar dat het er niet uitkomt in de klas. Hiermee wordt bedoeld dat het kind niet extreem goed lijkt te zijn in lezen, taal en rekenen. Als je verder kijkt zie je meestal wel dat het er wel uitkomt, maar dan op andere vlakken dan schoolvakken. Deze kinderen zijn meestal te herkennen aan hun creativiteit en zijn vaak introvert.
Hieronder is een lijst overgenomen van Lesley Sword. Als je kind voldoet aan meerdere kenmerken zoals in deze lijst opgenomen, dan is het zeer waarschijnlijk dat je kind een begaafde/getalenteerde visueel ruimtelijk denkend kind is. Vaak herkent een of beide ouders de kenmerken in zichzelf.
Kenmerken van BEGAAFDE/GETALENTEERDE VISUEEL RUIMTELIJKE denkers:
Overgenomen van Lesley Sword (2002) en vertaald door Marita van den Hout. Mag vrij gereproduceerd en gebruikt worden www.giftedservices.com.au / www.gifted-resource-centre.org
Hieronder is een lijst van kenmerken behorende bij Auditief-sequentiele leerstijl en Visueel-spatiele leerstijl (by Linda Kreger Silverman. Ph.D.). Zie ook de website VSL en Visueel Ruimtelijk denken
AUDITORY-SEQUENTIAL | VISUAL-SPATIAL |
Thinks primarily in words | Thinks primarily in pictures |
Has auditory strengths | Has visual strengths |
Relates well to time | Relates well to space |
Is a step-by-step learner | Is a whole-part learner |
Learns by trial and error | Learns concepts all at once |
Progresses sequentially from easy to difficult material | Learns complex concepts easily; struggles with easy skills |
Is an analytical thinker | Is a good synthesizer |
Attends well to details | Sees the big picture; may miss details |
Follows oral directions well | Reads maps well |
Does well at arithmetic | Is better at math reasoning than computation |
Learns phonics easily | Learns whole words easily |
Can sound out spelling words | Must visualize words to spell them |
Can write quickly and neatly | Prefers keyboarding to writing |
Is well-organized | Creates unique methods of organization |
Can show steps of work easily | Arrives at correct solutions intuitively |
Excels at rote memorization | Learns best by seeing relationships |
Has good auditory short-term memory | Has good long-term visual memory |
May need some repetition to reinforce learning | Learns concepts permanently; is turned off by drill and repetition |
Learns well from instruction | Develops own methods of problem solving |
Learns in spite of emotional reactions | Is very sensitive to teachers attitudes |
Is comfortable with one right answer | Generates unusual solutions to problems |
Develops fairly evenly | Develops quite asynchronously |
Usually maintains high grades | May have very uneven grades |
Enjoys algebra and chemistry | Enjoys geometry and physics |
Learns languages in class | Masters other languages through immersion |
Is academically talented | Is creatively, mechanically, emotionally, or technologically gifted |
Is an early bloomer | Is a late bloomer |
Wat mij telkens opvalt is, dat deze kinderen zeer gevoelig zijn. Gevoelig voor omgevings-geluiden, gevoelig voor emoties van anderen, gevoelig voor kritiek, gevoelig in hun kwetsbaarheid. In hun leerlingdossier staat steevast; niet weerbaar.
Deze gevoeligheid is te verklaren vanuit de overexcitabilities (Dabrowski); Emotionele intensiteit.
Ruimtelijk, maar niet visueel denken
(Spatial, but not visual thinking; Posted by Drs. Fernette and Brock Eide at http://www.blogger.com/)
Er zijn veel vormen van ruimtelijk denken en dit is niet hetzelfde als visueel denken.
Ruimtelijk denken kan visueel zijn, maar hoeft niet. Ruimtelijk denken is moeilijk te trainen, het is misschien wel de meest abstracte en on-bewuste manier van leren.
Ruimtelijk denken kan persoonlijke gebeurtenissen, herinneringen van bewegingen of manipulaties, of relaties tussen dingen betrekken. Het kan zicht, maar ook geluid, aanraking, of meer vormeloze sensaties betrekken. Ruimtelijk denken kan een serie van ideeen zijn, of mogelijkheden, of objecten, of inductieve sprongen gebaseerd op eerder geziene of ervaren patronen.
In een studie van Max Planck werden verschillende coordinatie stappen gezien die het brein moet doorlopen wanneer deze een ruimtelijke taak moet uitvoeren.
V is links van X. X is links van Z. Dus V is links van Z
De 1e stap wordt gedaan in occipital-temporal gebied (visueel /auditief overlap), daarna wordt de prefrontale cortex geactiveerd (integratie), de prefrontale en parietale lobes (multisensorisch, ruimtelijk) worden actief in het laatste validatie stadium.
Ruimtelijk denken en redeneren zijn moeilijk aan te leren, omdat deze het best geleerd kunnen worden tijdens directe ervaring, internalisatie, abstract (denken) en experimenteren.
Denk aan de paradox dat ruimtelijk denken met zich meebrengt; de beste manier om te trainen is zowel hands-on als niet hands-on benaderingen (abstract, visueel). Het is belangrijk dat creatieve ruimtelijke denkers volop van beide mogelijkheden krijgen; werken met modellen en materialen, maar ook ZONDER materialen om te kunnen inbeelden en problemen op te lossen.
Moeilijk te bevatten? Ruimtelijk denken is NIET met woorden en het HOEVEN geen visuele plaatjes te zijn.
Sterke ruimtelijke denkers zijn nodig in bijna alle wetenschappelijke en technische domeinen (inclusief video gaming en software ontwerp), ontwerpen, architectuur, in het leger, wiskunde en nog veel meer...
Ruimtelijk denken in de STEM domeinen; science, technology, engineering, and mathematics (uit; Spatial Ability for STEM Domains: Aligning Over 50 Years of Cumulative Psychological Knowledge Solidifies Its Importance (Jonathan Wai, David Lubinski, and Camilla P. Benbow Vanderbilt University))
In dit onderzoek is gekeken naar de mate van ruimtelijk denken (spatial ability) bij de verschillende beroepen;
...There are reasons that teachers and humanities majors may not understand engineers and career mathematicians and vice-versa...
WISKUNDE ZONDER WOORDEN
"Iemand met hoogstaande, uitzonderlijke gaven van de geest, die gedwongen wordt een beroep uit te oefenen dat louter nuttig is, is als een waardevolle, fraai gedecoreerde vaas die als een ketel wordt gebruikt." Arthur Schopenhauer (Duits filosoof, Danzig, 22 februari 1788 - Frankfurt, 21 september 1860).
27 september 2016 ontmoette ik samen met Marion van de Coolwijk, dr. Linda Kreger Silverman. Tijdens het diner hebben we vooral HET WERELDSPEL besproken.
Voor mij was deze avond heel speciaal, omdat ik al die jaren kinderen begeleid vanuit het gedachtegoed van Linda Silverman (gifted visual spatial learner) aangevuld met het wereldspel van Marion van de Coolwijk (Beelddenken).
Linda Silverman werkt met een signaleringslijst met vragen, Marion van de Coolwijk werkt met het wereldspel. Ik werk met beide.